“Jeśli w świecie komunikacji króluje obraz, to esencja obrazu – logo – jest klejnotem w jego koronie.”
Paul Rand
Logo Twojej Marki ma być znakiem rozpoznawczym Twojego biznesu. Nie stać Cię na to, aby było źle zaprojektowane. Jeżeli tego nie dopilnujesz stracisz nie tylko pieniądze, ale i swój czas.
Dlatego warto wiedzieć na co należy zwrócić uwagę, bez względu na to, czy projektujesz logo sama dla siebie, czy zajmuje się tym profesjonalistka.
Elementy logo
Logo składa się z logotypu, czyli nazwy marki (logotyp to sam napis) oraz z sygnetu. Sygnet to “znaczek”, który projektujemy dla marki. Np. sygnetem firmy Nike jest tzw. łyżwa. Czyli jak widzisz logotyp jest tylko częścią logo, chociaż może występować samodzielnie.
Na co zwrócić uwagę przy projekcie logo
PROSTOTA
Dobry projekt logo jest prosty. Nie potrzebujesz tu gradientów, wymyślnych efektów czy zbyt wielu kształtów.
PONADCZASOWOŚĆ
Projekt powinien być wizualnie neutralny. Nie opieramy naszej wizji na obecnej modzie, ponieważ ona minie, a logo zostanie.
UNIKALNOŚĆ
Dobre logo powinno być jedyne w swoim rodzaju, wyjątkowe i niebanalne. Nie musi wprost pokazywać czym się zajmujesz.
ADAPTOWALNOŚĆ
Logo musi być zaprojektowane w wektorach, aby było skalowalne. Będzie Ci potrzebne zarówno w dużych rozmiarach, jak i w małych. Możesz go potrzebować do druku i do internetu.
ADEKWATNE BRANŻOWO
Logo musi pasować do branży, w której działasz i powinno przemawiać do Twojego Klienta idealnego. Musi być dopasowane i właściwe.
Najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu logo.
1. Brak wiedzy technicznej.
Z tego wynikają błędy projektowe, gdzie logo powstaje w grafice rastrowej zamiast w wektorowej. Albo jest zapisywane w nieprawidłowym rozszerzeniu, w zbyt małej wielkości lub nie tym trybie koloru co trzeba.
2. Chaos projektu, który wynika z braku prostoty.
Najlepszym przykładem na to są logo miast, gdzie projektanci próbują umieścić zbyt wiele informacji.
3. Brak estetyki projektu.
Powiedźmy to szczerze i bez obrażania się – nie każdy ma dobry gust i nie każdy ma zmysł artystyczny. Tylko tyle i aż tyle. 😉
4. Korzystanie z gotowców.
To niestety nie jest dobry pomysł. Brakuje nam wtedy indywidualności i niepowtarzalności. Bo skoro my skorzystaliśmy z takiego rozwiązania, to każdy może to zrobić.
5. Niefortunne skojarzenia.
Tego chyba nie muszę rozwijać. 😉
PYTANIE DO PRZEMYŚLENIA
Czy nie opłaca Ci się zainwestować w dobrze zaprojektowane logo i cieszyć się nim przez długi czas lub na zawsze?
Decyzja należy do Ciebie..
ale powiem Ci jeszcze jedno czego nie robić. Jeżeli nie zajmujesz się zupełnie grafiką i nie czujesz tego, to projektowanie logo w Canvie, nie jest dobrym pomysłem. Canva jest fajnym programem, np. do grafik. Ale nie stworzysz w niej logo w wektorze.
Już niejedna Klientka przychodziła do mnie z problemem, że zaprojektowała sobie kiedyś logo w Canvie, a teraz jak potrzebuje je wydrukować, albo nanieść na bardziej zaawansowany projekt to nie może, bo logo jest nieczytelne.
Jeżeli przeczytałaś uważnie ten post to już wiesz, że podstawą jest skalowalność projektu logo, a to jest możliwe tylko przy plikach wektorowych.
Jakie programy są najlepsze do projektu? Adobe Illustrator lub Corell. Moim faworytem jest Illustrator i to w nim przygotowuje projekty logo dla swoich Klientek. 😉
I pamiętaj, że nie opłaca się tracić czasu na szybki projekt logo, który ma być “na chwilę”. Jeżeli to jest ten czas, że decydujesz się mieć logo, to przemyśl sprawę. Jeżeli potrzebujesz pomocy, napisz do mnie, pomyślimy nad tym wspólnie.